Pawie oczka (tęczowe koła)

Zabawa rozwija twórczość
Analityczne myślenie
Co jest potrzebne do zabawy :
  • czyste kartki z bloku A4
  • cyrkiel (dla starszych dzieci lub osoby dorosłej) albo foremki w kształcie koła w co najmniej czterech różnych wielkościach
  • kredki lub farby
  • nożyczki
Miejsce:

w domu

Czas zabawy :
Czas zabawy 45 minut

Opis zabawy :

Przebieg zabawy:

Wspólnie z dzieckiem za pomocą cyrkla (lub  np. obrysowując okrągłe foremki) rysujemy 6 dużych kół, a w środku każdego z nich rysujemy jeszcze kilka mniejszych kółek. Koła w środku kolorujemy kredkami albo farbami, a następnie wycinamy (jeśli dziecko potrafi, wycina samodzielnie). Odwracamy koła na drugą stronę i na każdym przyklejamy obraz graficzny kości (od 1 do 6).

Rodzic wymyśla sześcioliterowe hasło (np. nazwę miejsca, w którym dziecko znajdzie niespodziankę) i na każdym z kół wpisuje jedną literkę (pierwszą na kole, na którym jest kostka z jednym oczkiem i tak kolejno). Następnie rozcina koła: 

  • dla młodszych dzieci (trzeci i czwarty rok życia) na pół,
  • dla starszych dzieci (piąty rok życia i kolejne) na więcej części – trzy lub cztery.

Zadaniem dziecka jest dopasować części tak, by złożyć koła. Następnie odwracamy je i układamy po kolei, według liczby kropek na kostce. Literki układają się w wyraz – nasze hasło. Rodzic je odczytuje, na przykład BIURKO – a dziecko szuka w biurku małej niespodzianki.

 

Komentarz autora: Zabawa kształtuje umiejętność analizy i syntezy wzrokowej. Dodatkowo obrysowując, wycinając i kolorując, kształtujemy koordynację wzrokowo-ruchową i małą motorykę – czyli sprawność dłoni i precyzję ruchów. Dla zagonionych rodziców lub dla młodszych dzieci, które nie wykonają samodzielnie tęczowych kółek, są szablony gotowe do wydrukowania. Zabawę łatwo dopasujemy do wieku i umiejętności dziecka, biorąc pod uwagę: 

  • liczbę kół użytych w trakcie zabawy, na przykład trzy, sześć lub nawet dziesięć;
  • odpowiednie barwy kółek wpisanych w duże koło – możemy je pokolorować w bardziej zróżnicowany sposób lub w podobnej kolorystyce;
  • liczbę fragmentów, na które przetniemy koło, na przykład na połówki, ćwiartki itd.

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Czytaj więcej
Podziel się opinią na temat zabawy
Dziękujemy za przesłaną opinię
Twoje spostrzeżenia pomagają nam się rozwijać.
Informujemy, że komentarz będzie dostępny tylko dla twórców serwisu i nie zostanie nigdzie opublikowany.